Šiandien terminas “SEO paslaugos” daugeliui verslų, kad ir kaip būtų keista, bet yra vis dar kažkoks mistiškas. Galbūt todėl, kad tos trys didžiosios raidės neaišku kaip šifruojasi ir ne vienas vis dar painioja jas su daro pozicija įmonėje, kuri skamba CEO ir tai visai iš kitos operos terminas, todėl apie jį šiandien nekalbėsime. Kaip bebūtų keista, bet pasitaiko ir tokių verslo įmonių arba pradedančių verslininkų, kurie nori visko, kas skamba “kietai” ir nežinomai, todėl prašo to “SEO” lyg tai būtų sveriamų sausainių pakelis. Na gerai, šiek tiek ironizuoju, kad tai kažkas, kas padės jų verslui auti ir tapti matomais suvokia daugmaž visi, daug dažniau nesuvokia, kaip tai veikia ir ar tikrai būtent SEO išgelbės jį verslą. Bet apie viską nuo pradžių.
Aš savo marketinginę darbo patirtį pradėjau, kaip SEO specialistė, todėl iki šiol tai man viena įdomiausių ir labiausiai mane jaudinančių temų. Vis dėlto – tiek savo papuošalų e-parduotuvėje, tiek dirbdama su klientų verslais susidūriau su situacijomis, kai SEO nėra tas vienintelis gelbėjimosi ratas, kurį galiu numesti įmonėms, o kartais net tenka atkalbinėti verslininkus nuo šių paslaugų, nes būtent tame etape ir tokioje rinkos situacijoje ši priemonė tiesiog nereikalinga.
Taigi, kas tas SEO ir kada jums tikrai jo reikia? Visų pirma SEO (search engine optimization) – tai priemonių visuma, kurių dėka verslas atsiduria Google viršuje ( nepainiokite su pirmomis pozicijomis, pažymėtomis skelb. ir pan. – apie Google AdWords paslaugas dar papasakosiu). Tai pirmosios pozicijos Google, po mokamais skelbimais, kitaip tariant visas pirmas Google puslapis, nes paprastai retai kas ieško vrslo 2-ąjame ar dar tolimesniame puslapyje. Apie būdus, kurie naudojami, kad ten pakliūtum, tikriausiai galėčiau kalbėti kiauromis paromis, bet šiandien noriu padėti verslams suprasti, kada jiems reikia būtent šių paslaugų. Taigi, pagrindiniai požymiai, kad jums reikia būtent SEO:
– Jūsų prekė ar paslauga turi rinkoje didelę paklausą, turite daug konkurentų ir norite išsiskirti iš jų.
– Jūs galite sau leisti investuoti į ilgalaikę strategiją, t.y. nesitikite, kad po mėnesio klientai ims plūsti į Jūsų web svetainę. Taip, pilnas SEO projektas trunka mažiausiai kelis mėnesius, bet gera žinia ta, kad vėliau laikysitės pirmose pozicijose gana ilgą laiką be didelių papildomų investicijų ir mokesčių už reklamą.
– Norite stiprinti savo prekinį ženklą ir įsitvirtinti rinkoje.
Visais šiais atvejai – ypač pirmuoju – SEO yra tai, ko jums tikrai reikia. Kita alternatyva SEO, kurią kai kurie vis dar painioja su pačiu SEO yra Google AdWords reklma. Tai pačiame viršuje esančios Google pozicijos, kurias Google jums suvedus paieškos žodį išmeta pačias pirmas, pažymėtas “skelb”, “skelbimas” ar panašiais žodžiais. Čia jau tenka mokėti Google už reklamą nuolat ir kaina priklausys nuo to, kiek stipriai jūsų konkurentai norės būti taip pat toje pačioje vietoje. Google AdWords taip pat labai geras variantas, nors niekada negali būti tikras, kiek tau tai kainuos – kažkam kiekvieną kartą suvedus paieškos žodį Google žaibiškai vyksta kainų aukcionas, kur visi, dalyvaujantys ir sumokėję už tą raktažodį “grumiasi”, kas bus aukščiau parodytas. Vis dėlto tai nepamainomas įrankis greitai pradėti verslą. Kada jis labiausiai tinka:
– Google AdWors ideliai tinka tada, kai tik atidarėte elektroninę parduotuvę ir norite, kad jau tuojau pat jus pamatytų.
Vis dėlto čia slidu: reikia nuolat sekti ar pakankamai paklausios jūsų prekės ar paslaugos rinkoje. Juk jei Google paieškoje iš viso jų ieško vos 50 kartų per mėnesį, negalite tikėtis, kad parduosite iš to daugiau nei kelis vienetus prekių ar paslaugų. Bet net ir tokiu atveju yra verslų, kuriems verta rinktis būtent šią priemonę – pvz. kai prekė ar paslauga labai brangi, tada ir keli pasirodymai Google viršuje gali duoti gerą sandorį. Tinkamai sudėlioti Google AdWords skelbimus ir nustatyti kainas už raktažodžius – tai tikras menas, todėl noriu pirmiausia paneigti galiojančią nuostatą, jog tai tik mechaninis sudėliojimas. Čia bene daugiau nei kitur turi dalyvauti strateginio mąstymo ir kūrybiškumo derinys.
Dažnai įmonėms, kurios gali sau leisti investuoti į marketingą, aš rekomenduoju pasinaudoti abiem kanalais. Kartais be Google AdWords išjudėti iš vietos būna tiesiog per sunku, užima daug laiko, tačiau, nepasinaudojus SEO – tai amžinas mokėjimas Google ir priklausomybė nuo konkurentų. Kaip vaikystėje – kai visi sėdi vienoje smėlio dėžėje ir pešasi dėl kastuvėlio ar kibirėlio. Kartais, ypač veiklos pradžioje, tokios peštynės visai smagios, tačiau žiūrint į ateitį labai rekomenduoju pasidaryti SEO projektą – taip jūs iškilsite organiškai ilgam laikui, tuo labiau, kad paprastai vartotojai labiau linkę spausti ant paieškos rezultatų Google, kur šalia nėra to žodelio “skelb”, kas netūraliai asocijuojasi su reklama ir brukalu.
Vis dėlto mano darbinėje patirtyje yra pasitaikę atvejų, kai atkalbėjau verslus nuo abiejų variantų. Kai sakiau “jums tikrai nereikia nei SEO nei Google AdWords”. Skaba keistai, ar ne? Atrodo, kas gi nenorėtų būti Google priekyje. Taigi jums kol kas anksti užsakinėti Google AdWords arba SEO paslaugas, jeigu:
– Jūsų veikla labai specifinė, neturite ne tik konkurentų, bet iš viso vartotojai dar nesusipažinę to tokio pobūdžio prekėmis ar paslaugomis (tai dažniausiai būna paslaugos).
– Padarius raktinių žodžių tyrimą matote, kad tokios prekės ar paslaugos Google iš viso niekas neieško.
Ne, nepagalvokite tik, kad neverta užsiimti tada šia veikla, jei jos neieško niekas Google. Tai kaip tik būna įdomiausi, novatoriškiausi ir paprastai laikmetį lenkiantys projektai, kurios aš labai mėgstu ir su jais dirbti būna nepaprastai smagus iššūkis. Tačiau turite kuriam laikui pamiršti Google. Google skirtas tiems, kurių jau ieško, jūsų kanalas – socialiniai tinklai ir visuomenės švietimas.
– Socialiniai tinklai – tai jūsų kanalas Nr. 1, kai reikia suformuoti kokios nors prekės ar paslaugos poreikį rinkoje. Tada jūsų laukiau ilgas, bet pats įdomiausias ir kūrybiškiausias procesas, kurio pabaigoje būsite apdovanotas ištikimais gerbėjais ir lyderio rinkoje pozicija. Visi kiti jau tik vysis jus.
Taigi, tikiuosi padėjau įsivertinti savo verslą ir nuspręsti, ko jums reikia būtent šiai dienai.